Neobanken – digitale banken zonder fysieke vestigingen en alleen een app en/of website – zijn de afgelopen jaren wereldwijd in aantal geëxplodeerd.

Steeds meer consumenten hebben belangstelling voor deze nieuwe spelers uit de fintechwereld, met een wereldwijde concurrentiestrijd tot gevolg. Internetbanken onderscheiden zich van de traditionele grootbanken door hun focus op IT, gebruiksgemak en lage kosten.

De waarde van Neobanken

Naast de snelle groei aan gebruikers hebben neobanken ook een weg gevonden naar winstgevendheid. Vandaag de dag verliest de gemiddelde neobank 11 dollar per gebruiker, aldus Accenture. Hoewel ze geen geld kwijt zijn aan dure filialen moeten internetbanken nog steeds een duurzaam bedrijfsmodel vinden.

Een aantal belangrijke strategieën daarin beginnen zich af te tekenen: de meeste neobanken werken met een freemium-model. Ze bieden hun product gratis aan, maar vragen een vergoeding voor extra functies. Andere spelers werken juist met diverse abonnementen met verschillende niveaus van premiumaccounts. Aanvullend zijn er partijen die zich richten op niches, zoals kleine bedrijven en zelfstandigen.

Business Insider Intelligence onderzocht hoe de markt van neobanken zo snel is gegroeid en wat er in het verschiet ligt nu de industrie langzaam volwassen wordt. We bespreken hoe 26 neobanken in belangrijke wereldwijde markten prioriteit geven aan schaalvergroting versus winstgevendheid. We identificeren best practices en delen valkuilen die je beter kunt vermijden.

Neobanken en bedrijven die in dit rapport worden genoemd: ABN Amro, Adyen, Ant financial, ANZ, Aspiration, Banco Inter, Bank Leumi, Banco Sabadell, Banco Votorantim, Bnext, bunq, Chime, Commonwealth Bank of Australia, Dave, Finleap, ING, Judo, Klar, Kuda, Mastercard, Monzo, Moven, MYbank, National Australia Bank, Neon, Nubank, N26, OakNorth, Open, Pepper, Penta, Revolut, Raising, Rabobank, Santander, Starling, Standard Chartered, Tandem, TD Bank, TransferWise, Tencent, Uala, Uber, Volt, Varo, WeBank, Westpac, Xinja, 86 400.

Een paar belangrijke leerpunten uit het rapport over neobanken:

  • Met naar schatting 39 miljoen gebruikers wereldwijd zijn de waarderingen van neobanken omhooggeschoten. Dat heeft alles te maken met hun aantrekkelijke aanbod, met lage tarieven en een uitstekende gebruikerservaring.
  • De winstgevendheid van neobanken staat onder druk. De nieuwe spelers onderscheiden zich met flitsende functies, maar de marketing hiervan heeft de kosten opgedreven.
  • Er is geen universeel pad naar winstgevendheid voor neobanken. Het freemium-model, multi-abonnementen en een focus op specifieke doelgroepen zijn drie strategieën in de zoektocht naar een verdienmodel.
  • Het landschap van neobanken verschilt per regio, maar hun inherente voordelen zorgen ervoor dat ze overal ter wereld opkomen. Regionale factoren hebben bepaalde markten bijzonder rijp gemaakt. Denk aan fintech-vriendelijke wetgeving, het slechte imago van gevestigde banken en het gebrek aan diensten voor de ‘bankloze’ bevolking.

Voor de volledigheid, het rapport:

  • Laat de grootte van de markt aan neobanken zien op basis van waardering, aantal gebruikers en aantal rekeningen tot 2024.
  • Verkent de factoren die de markt naar nieuwe hoogten zal brengen de komende vijf jaar, én de uitdagingen om winstgevendheid te bereiken.
  • Highlight de belangrijkste spelers op verschillende wereldmarkten – waaronder Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië-Pacific en het Midden-Oosten samen met Afrika – die de kopgroep vormen van deze nieuwe fintechspelers. Partijen die wereldwijd uitblinken in groei, functionaliteiten, gebruikers of veel financiering hebben opgehaald. 
  • Bespreekt hoe verschillende neobanken in belangrijke markten snelle groei belangrijker vinden dan winstgevendheid. We kijken naar hun lessen om over te nemen en valkuilen om te vermijden.

Geïnteresseerd in het volledige rapport? Koop en download The Global Neobanks Report nu in onze online store.